tiistai 5. toukokuuta 2020

Viikko 10

Teimme demolla Aapelin kanssa microbitillä angry birds tyyppisen pelin. Koodaaminen oli helppoa ohjeiden kanssa ja mielestäni se oli myös mukavaa. Demolla tehdystä harjoitteesta oli myös paljon apua tenttii. Opin demolla microbitin perusteet, eli mitä perus palikoilla voi tehdä ja miten ne toimivat.

Yksi opetuskerta Microbittiä käytettäessä voisi mennä seuraavasti. Aloitan tunnin selittämällä mikä on microbit ja mitä kaikkea sillä pystyy tekemään, kerron myös microbitin kaikki osat, kuten LED:it ja liittimet jotka ovat tärkeitä. Tämän jälkeen näyttän muutaman esimerkin yksinkertaisista töistä joita microbitillä voi tehdä. Kun kaikilla oppilailla on peruskäsitys microbitistä teemme kaikki yhdessä yksinkertaisen työn. Kun kaikki ovat saaneet työt tehtyä ja olen tarkistanut kaikkien microbitit annan oppilaille hetken aikaa tutkia microbitin valmiita malleja. Kun oppilaat ovat tutkineet valmiit mallit valitsevat he sieltä mieleisensä tai suunnittelevat oman microbittinsä. Tässä oppilaille tulee ideointia ja suunnittelua, jotka opetussuunnitelmassa mainitaan. Kun oppilaat ovat valinneet tai suunnitelleet mieleisensä työt kierrän heidät läpi ja kysyn jokaiselta mitä he aikovat tehdä. Kun kaikilla on selvä suunnitelma alkavat he työstämään töitään. Oppilaille annan kotiin läksyksi suunnitella oman hyötykäyttöön tulevan microbit työn. Tässä oppilaille tulisi taas suunnittelua ja ideointia. Kun oppilaat suunnittelisivat jonkun hyötyesineen, kuten pyörän vilkut on siitä mahdollisiste hyötyä heidän arjessa.

Viikko 15

Parini kanssa tutustuimme opetussuunnitelmaan ja itse luin artikkeleita moodlesta. Palauttelin kaikkia elektroniikkaan liittyviä asioita moodlen kautta ja katsoin myös youtubesta videoita, koska olin viimeksi yläasteella ollut näiden kanssa tekemisissä, joten kertaus oli paikallaan. Vaikeinta minulle oli laskukaavat joita tentissä oli, mutta onneksi parini osasi niitä hyvin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti